Diagnostiek
Tijdens het diagnostische onderzoek proberen we te begrijpen waarom het gaat zoals het gaat. We onderzoeken het probleem en de gevolgen ervan: was het er altijd? Wat gaat er verloren wanneer het probleem de overhand krijgt? Heeft het eerder ergens bij geholpen? Is het er soms niet? In sommige gevallen kunnen ontwikkelingsstoornissen, zoals ADHD of autisme, moeilijke gezinsomstandigheden, relatieproblemen, tegenslagen op school of werk, of ingrijpende ervaringen ervoor zorgen dat het probleem vaker voorkomt en moeilijker te hanteren wordt. Op basis van deze inzichten kunnen we bepalen hoe de zorgen het beste begrepen, aangepakt, verminderd of opgelost kunnen worden, en welke ondersteuning daarbij nodig is.
Diagnostisch onderzoek.
Het onderzoek begint met een intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we de verwachtingen, zorgen en moeilijkheden. Aanvullend hierop kunnen een of meer van de onderstaande onderzoekshulpmiddelen worden ingezet:
- Het in kaart brengen van de ontwikkelingsgeschiedenis van het kind/jeugdige/jongvolwassene door middel van een gesprek met de ouders/verzorgers
- Het in kaart brengen van gezinsfunctioneren
- Spelobservatie van het kind
- Gespreksonderzoek met het kind/jeugdige/jongvolwassene
- Schoolobservatie en/of observatie in de thuissituatie
- Psychologisch onderzoek (intelligentie-, persoonlijkheids-, en/of neuropsychologisch onderzoek)
- Het invullen van vragenlijsten door ouders, kind/jeugdige/jongvolwassene en/of school
- Psychiatrisch onderzoek
Het diagnostisch onderzoek wordt afgesloten met een adviesgesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we de onderzoeksresultaten en lichten we eventuele diagnose en het behandeladvies toe.
Heb je een vraag? Laat het ons weten.
Als je hulpvraag niet binnen onze expertise valt, helpen we je graag bij het vinden van de juiste organisatie of hulpverlener die verder kan ondersteunen.