Op alle diensten van Wijs, Centrum voor Generalistische Basis GGZ, zijn de algemene voorwaarden van toepassing.
Algemene voorwaarden
Toestemming voor onderzoek en/of behandeling
Kinderen, jongeren en jongvolwassenen kunnen gebruikmaken van onze diensten wanneer zij zelf (vanaf 16 jaar) of hun ouders of wettelijke vertegenwoordigers hiervoor schriftelijke toestemming hebben gegeven.
Het geven van toestemming is volledig vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken zonder nadelige gevolgen.
Recht op informatie
Om goede beslissingen te kunnen nemen over onderzoek en/of behandeling, heb jij of je wettelijke vertegenwoordiger (meestal je ouders) recht op informatie over:
- de diagnose, aandoening of het probleem dat behandeld wordt,
- de aard, het doel en de inhoud van de voorgestelde behandeling of het onderzoek,
- mogelijke risico’s, bijwerkingen of ongemakken die kunnen optreden,
- andere mogelijke behandelingen of onderzoeken, inclusief de optie om niets te doen,
- de kosten van de behandeling en eventuele mogelijkheden voor vergoeding,
- verwerking en bescherming van persoonlijke gegevens.
Zorgdossier
Alle belangrijke informatie met betrekking tot de zorgverlening wordt vastgelegd in het elektronisch zorgdossier.
Het dossier wordt 20 jaar bewaard na het laatste behandelcontact, of bij kinderen en jongeren 20 jaar na het bereiken van de volwassen leeftijd.
Privacy
Wij gaan zorgvuldig om met je gegevens. Zonder toestemming verstrekken wij geen informatie aan derden die niet bij de behandeling betrokken zijn. Wie hiervoor toestemming moet geven, is wettelijk geregeld en ziet er als volgt uit:
- Kinderen onder de 12 jaar: de gezaghebbende ouder(s) moet(en) toestemming geven om informatie over het kind aan anderen te verstrekken.
- Kinderen van 12 tot 16 jaar: zowel de ouders als het kind moeten toestemming geven om informatie over het kind aan anderen te verstrekken.
- Jongeren vanaf 16 jaar: de jongere zelf moet toestemming geven om informatie over hem/haar aan anderen te verstrekken.
De hulp aan kinderen en jongeren tot 18 jaar wordt vergoed door de gemeentes. Om dit goed te regelen, zijn wij verplicht de NAW-gegevens van de cliënt, inclusief het BSN, te delen met de gemeente.
Daarnaast voeren de gemeentes steekproeven uit met als doel de kwaliteit en effectiviteit van de zorg te waarborgen. In het kader van deze steekproeven vragen de gemeentes het zogenaamde perspectiefplan op, waarin de zorgen en behandeldoelen van de cliënt zijn omschreven.
Wanneer het perspectiefplan wordt opgevraagd, informeren wij je hierover en vragen wij om toestemming om de informatie die op dat moment in het plan staat met de gemeente te delen. Als je niet wilt deelnemen aan de steekproef, kun je dit aangeven door een opt-out formulier in te vullen. Dit formulier is bij ons of bij je gemeente op te vragen.
Bereikbaarheid
- Wij zijn geopend van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur. Medewerkers die ambulant werken, kunnen andere werktijden hanteren.
- Wij zijn dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur of via secretariaat@wijsindewijk.nl.
- Voor het afzeggen van afspraken kunt u ons telefonisch of via e-mail bereiken, ook buiten kantoortijden. Laat in dat geval een bericht achter.
Wat we van jou verwachten
- We vragen je om, naar beste weten, de benodigde informatie te verstrekken en de medewerking te bieden die nodig is voor de uitvoering van de behandelingsovereenkomst.
- Als je bij ons op de wachtlijst staat en gedurende de wachttijd de behandeling door een andere instelling laat uitvoeren, meldt dit aan ons.
- Wanneer je ons op de praktijk bezoekt, vragen we je vriendelijk om de huisregels na te leven en gedrag te vermijden dat de veiligheid van jezelf of anderen in gevaar kan brengen.
- Je bent Wijs de afgesproken prijs verschuldigd voor de zorg en diensten, voor zover deze niet rechtstreeks door de gemeente of zorgverzekeraar worden vergoed.
- Als je een afspraak niet kunt nakomen, vragen we je vriendelijk deze uiterlijk 24 uur van tevoren af te zeggen. Bij het niet afzeggen of bij afzeggen binnen 24 uur voor de afspraak, behouden we ons het recht voor om een bedrag van 45 euro in rekening te brengen.
Klachten en geschillen
Wij werken volgens de beroepscode van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). We hechten veel waarde aan een goede en cliëntvriendelijke dienstverlening en doen ons best om aan je wensen te voldoen. Toch kan het voorkomen dat je hierin teleurgesteld raakt. Dit horen we graag, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. Als deze situatie onverhoopt niet naar tevredenheid wordt opgelost, kun je deze voorleggen aan het College van Toezicht via Nederlandse Instituut van Psychologen.